متریال

NBR : این نوع مواد ترکیبی از نیتریل – بوتادین و رابر می باشد که ضدروغن و مقاوم به حرارت 120 درجه سانتی گراد میباشد
برای اولین بار در سال 1930 کوپلیمریزاسیون اکریلو نیتریل و بوتادین توسط E.tschunkur و E.konrad انجام شد .
p.Stoecklin متوجه شد که NBR ولکانیزه شده ویژگی های بهتری نسبت به کائوچوب های NR و SBR دارد و در این صورت زمانی که با بنزین ، روغن یا چربی ها در تماس است، متورم نمیشود. تولید انبوه این NBR در سال 1934 در آلمان و در سال 1939 در آمریکا و در بسیاری از کشور های دیگر تولید شد.

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطر آنچنان که لازم است.

NR این نوع مواد ترکیبی از نیتریل و رابر می باشد که خصوصیت آلاستومری بالایی دارد و تقریبا در موارد دیگر مشابه NBR می باشد.

کائوچوی طبیعی (لاستیک طبیعی یا الاستومر طبیعی)

(Natural Rubber or Natural Caoutchouc)

ساختار:

استفاده میشود به عنوان:لاستیک (Rubber) (الاستومر(Elastomer)) ,تایر(Tire)

نام های دیگر :پلی ایزوپرن(polysoprene), پلی سیس۱و۴- ایزوپرن (cis-1,4-polyisoprene), پلی ترانس۱و۴- ایزوپرن (Tras-1,4-polyisoprene), آمری پل (Ameripol), ناتسین (Natsyn), کاریفلکس (cariflex),ابنیت(Ebonite)

مونومر:ایزوپرنIsoprene

حلال:سقز (Turpentine) و نفتا (بنزین سنگین)(Naphtha)

دانسیته:۰.۹۱۳_۰.۹۲۸ g/cm3

دمای ذوب(Tm):برابر ۳۵ تا ۳۶ درجه سانتی گراد

دمای انتقال شیشه ای (Tg):برابر ۷۲- درجه سانتی گراد

سختی (shore A):برابر ۵ تا ۹۰

وضعیت قطبی یا غیرقطبی بودن:غیر قطبی

ویژگی های اشتعال (روش شناسایی آسان):

-در شعله میسوزد و بعد از حذف شعله همچنان به سوختن ادامه میدهد.

-شعله نارنجی متمایل به زرد دارد و کمی سر صدا میکند.

-دود سیاه توام با ذرات کربن دارد.

-در شعله چکه نمیکند.

-بوی لاستیک سوخته میدهد.

روش های پخت :

هم به روش گوگردی و هم به روش پرکسیدی پخت میشود.

مزایا:

ارزان بودن , مقاومت در برابر آب

معایب:

مقاومت ازونی بسیار ضعیف (به دلیل وجود پیوند دوگانه در هر واحد تکراری),در برابر نور خورشید,مقاومت کم در برابر حلال های هیدروکربنی, مقاومت کم در برابر روغن و بنزین ,مقامت کم در برابر شعله و اشتعال

خواص:

خواص مکانیکی لاستیک طبیعی شامل استحکام پارگی بالا(حتی نسبت به اکثر لاستیک های مصنوعی),مقاومت در برابر پارگی بسیار خوب ,جهندگی بالا,چسبندگی خوب,میرایی کم ,مقاومت بسیار خوب در برابر خستگی دینامیکی

کاربردها:

بیشترین مصرف این ماده در ساخت انواع تایر (رویه و بدنه و دیواره تایر),درزگیر و آببندهای لاستیکی لوله ضربه گیرهااسفنج های لاستیک برای مبل ها و تشک سازی ورق های لاستیکی نوارهای لاستیکی تسمه و نقاله شیلنگ واشر کفی کفش کالاهای ورزشی مهر چسب نوک پستان بطری و پستانک و کاربردهای فراوان پزشکی کاربردهای فراوان مهندسی(اتصالات انعطاف پذیر بالشتک پل ها و ساختمان ها)

SR این نوع مواد اصطلاحا طبیعی می باشد .نوعی کائوچوی طبیعی که در مصارف غیرحساس مانندکف پوش های لاستیکی ، نوارهای لاستیکی معمولی و … استفاده می شود

متریال PU: این نوع مواد در دو نوع وجود دارد و در ریخته گری و تزریق با شکلها و رنگهای مختلف فوق العاده ضدسایش، مصارف آن در صنعت حفاری و پتروشیمی می باشد.

متریال PU: این نوع مواد در دو نوع وجود دارد و در ریخته گری و تزریق با شکلها و رنگهای مختلف فوق العاده ضدسایش، مصارف آن در صنعت حفاری و پتروشیمی می باشد.

متریال X3: این نوع مواد بسیار خــــــاص و موارد مصرف خاص دارد که در صنــــایع الکتریسیته کاربرد دارد ، بیشترین موارد مصرف جهت روکش و کاور کابـل های برق و قطعات ضدالکتریسیته می باشد

متریال EPDM : این نوع مواد ضدحرارت تا 150 درجه سانتی گراد و ضدسایش و اوزن می باشد. بیشترین موارد مصرف درجاهایی که بخار یا شربت داغ یا اسید کار می شود.
EPDM یک غشا به بامبو با پوشش مصنوعی بسیار مقاوم میباشد (پلی اتیلن پروپیل دیئین تر پلیمر) که به گسترده در ساختمان های کم شیب در ایالات متحده و در سراسر جهان استفاده می شود.
ماده اولیه آن ، لتیلن و پروپیلن ، از روغن و گاز طبیعی حاصل میشود. در دو رنگ سیاه و سفید در دسترس میباشد و در عرض گسترده از 5.5 تا 7.5 متر و ضخامت 45 و60 موجود میباشد.

متریال butyl: این نوع مواد دارای خواص کششی و سایشی می باشد و کاربردهای بسیار خاصی دارد و در صنایع دریایی بیشترین مصرف را دارد.

متریال Kalrez:این نوع مواد سرآمد کلیه مواد لاستیکی می باشد و در تمامی زمینه ها بهترین است که قیمتی بسیار گران دارد.

متریال H-NBR:این نوع مواد بهترین نوع مقاوم در برابر انواع گازها و اسیدها و بازها می باشد . ضد آب شور ، ضد روغن ، نفت ، تینر ، گاز ، اسید و بخصوص ضدگاز ترش

متریال VITON: این نوع مواد ضدحرارت و اسیـــد می باشد ، مقــاوم به حـــرارت تا 280 درجه سانتــــی گـراد و برودت 40- درجــه سانتی گــراد می باشد و بیشتریــن موارد مصرف درصنایع نفت وگاز و پتروشیمی – صنایع ریلی و راه آهن می باشد.
مواد آن dopound آمریکامیباشد اما تولید داخل است ، که اصطلاحا به آن نسوز هم گفته میشود ، میزان حرارت بین 20- درجه تا 280+ درجه بالای صفر را تحمل میکند . مهمترین کارکرد این محصول درسیستم های خلاء ومکانهایی که کمترین حد نفوذپذیری گاز را دارند است و درهمه نوع مواد شیمیایی – گریس ها ، حلال ها ، روانکارها و بنزین کار میکند ، اما در روغن های ماشین با خورندگی بالا و اسید های خیلی غلیظ کارایی ندارد.

وایتون با رنگهای نوک مدادی که معروفیت وایتون با این رنگ میباشد و رنگ قهوه ای (رنگ معدنی و طبیعی ) رنگ سبز – بنفش و قرمز در بازار یافت میشود .

سختی و اندازه گیری از 25 تا 90 می باشد . هفت نوع شر (SHORE) داریم اما شرهای رایج سه نوع

سختی 45 SHORE C_ سختی 70SHORE A _ سختی 90 SHORE Bمیباشد .

شناسایی وایتون : نسبت به NBRو سیلیکون سنگین تر است رنگ آن براق نیست و نوع Diflash شده آن که با کربن سنگ شور شده است مات تر میباشد . اورینگ وایتون یا نسوز در اثر کشیدن یا کارکرد در روغن – گازويیل – بنزین حالت خود را حفظ میکند .

متریال NR-SBR: ترکیبی از مواد روغنی و طبیعی می باشد و دارای خواص ضربه گیری و ارتعاش گیر می باشد .

(Polybutadiene Rubber (PBR
olybutadiene [بوتادین لاستیک BR] لاستیک مصنوعی است. لاستیک polybutadiene یک پلیمر تشکیل شده از پلیمریزاسیون مونومر 1، 3-بوتادین است. Polybutadiene دارای مقاومت بالا برای پوشیدن و به ویژه در تولید لاستیک، که مصرف حدود 70 درصد از تولید استفاده می شود. یکی دیگر از 25٪ است به عنوان یک افزودنی به منظور بهبود چقرمگی (مقاومت در برابر ضربه) از پلاستیک مانند استایرن پلی استایرن و اکریلنیتریل (ABS) استفاده می شود. لاستیک polybutadiene برای حدود یک چهارم از کل مصرف جهانی لاستیک مصنوعی در سال 2012. اختصاص آن را نیز مورد استفاده برای تولید توپ های گلف، اشیاء مختلف الاستیک و به کت یا محفظهای مجامع الکترونیکی، ارائه مقاومت الکتریکی بالا.
عملکرد بوتادین ربرس (PBR) واحد کسب و کار عملکرد بوتادین ربرس واحد کسب و کار مواد شیمیایی خاص گروه LANXESS AG تولید کننده مهم polybutadiene همه کاره و بسیار با عملکرد بالا لاستیک استایرن بوتادین (SSBR) که با استفاده از دولت از هنر، راه حل تولید شده است پردازش پلیمریزاسیون (SSBR = “راه حل SBR”). نمونه کارها محصول از عملکرد بوتادین ربرس واحد کسب و کار همچنین شامل “هدف کلی” ESBR لاستیک ( “امولسیون لاستیک استایرن بوتادین”). این محصولات واحد کسب و کار یک عرضه کننده کلیدی به رسمیت شناخته شده به صنعت تایر در سراسر جهان. برای چند دهه، ESBR است لاستیک تایر های کلاسیک و یکی از گسترده ترین از همه پلیمرها بوده است. LANXESS تولید کننده این الاستومر با استفاده از یک فرایند به ویژه مقرون به صرفه است که طی این دوره از چندین دهه بهینه شده است. نمرات Polybutadiene از LANXESS در neodymium-، cobalt- و فرآیندهای لیتیوم کاتالیز ایجاد شده است. این نمرات خیلی در درجه اول در تولید لاستیک استفاده می شود. عملکرد می تواند بطور قابل توجهی با توجه به تعدادی از خواص بسیار تصفیه شده نشان داده شده توسط این لاستیک افزایش یافته است. به عنوان مثال، لاستیک نئودیمیم polybutadiene از LANXESS یک کشش بالاتر از بسیاری دیگر از لاستیک تایر و همچنین سایش تایر کاهش می دهد، در نتیجه نقش مهمی در ساخت اتومبیل های امن تر و مقرون به صرفه تر بازی. همان درست است از برش لبه SSBR لاستیک از LANXESS در ترکیب آج برای لاستیک های با عملکرد بالا استفاده می شود است. آنها را کاهش دهد آلیاژها مقاومت حالی که همچنین بهبود گرفتن در جاده های خیس. علاوه بر این، نسبت کوچکتر از لاستیک عملکرد بوتادین برای اصلاح پلاستیک در تولید پلی استایرن بالا تاثیر (HIPS) برای برنامه های کاربردی قالب گیری تزریقی، استفاده به عنوان مثال. مناطق دیگر از نرم افزار عبارتند از توپ های گلف، کف کفش، تسمه نقاله و تسمه.

محدودیت های استفاده از پرفلورو الاستومر کالرز FFKM:
فلزات قلیایی گداخته
کاربرد های دینامیکی
مقاومت حرارتی FFKM ( کال رز)
46 تا 327 درجه سانتی گراد ، بستگی به ترکیب و کاربرد دارد. کال رز لاستیکی است برای آب بندی در شرایط بسیار حساس آب بند، اورینگ لاستیکی کال رز را میتوان در هر رسانه های شیمیایی استفاده کرد . با توجه به ساختار شیمیایی منحصر به فرد .
FFKM در معرض مواد شیمیایی مضر و درجه حرارت بالا تا 326 درجه سانتی گراد یا 620 درجه فارنهایت مقاومت بسیار خوبی دارد

پلی اتیلن کلروسولفونه (هایپالون) و کاربردهای آن
تحقیقات بر روی لاستیک پلی ­اتیلن کلروسولفونه (هایپالون) تقریباً در سال ۱۹۴۰ میلادی توسط شرکت دوپونت انجام گردید.این لاستیک به دلیل داشتن خواص حرارتی نسبتا عالی، خواص مکانیکی خوب، مقاومت در برابر اکسیداسیون، داشتن ثبات و پایداری شیمیایی تحت شرایط اسیدی و بازی عالی، به خوبی شناخته شده است. در ابتدا هدف از تولید این لاستیک، ساخت و تولید پلی­ اتیلن کلردار شده بود که پخت این لاستیک با استفاده از روشهای پراکسیدی که در آن سالها مورد استفاده قرار می گرفت، کار مشکلی بود. در ادامه تغییراتی در فرایند تولید این لاستیک انجام شد تا به طور همزمان بتوان پلی اتیلن را کلردار و کلروسولفوندار کرد که امکان تولید این لاستیک با استفاده از عوامل پخت گوگردی را مهیا می کرد. امروزه از روش های SOLUTION ، GAS-SOLID و محلول سوسپانسیون آبی استفاده می شود ولی از روش gas-solid در تولید صنعتی استفاده نشده است. ساختار پلی ­اتیلن کلروسولفونه در شکل ۱ و ساختار هایپالون آلکیل­دار شده در شکل ۲ نشان داده شده است.

شکل ۱)ساختار لاستیک پلی ­اتیلن کلروسولفونه

شکل۲) ساختار پلی اتیلن کلروسولفونه آلکیل دار شده
ساختار اشباع شده پلی اتیلن کلروسولفونه باعث تولید محصولاتی با مقاومت بالا نسبت به حرارت، اوزون، اکسیژن، آب و هوا (عوامل محیطی)، مواد شیمیایی و روغن شد. بعلاوه این لاستیک برای استفاده در محصولات لاستیکی که به رنگ روشن نیاز دارند مناسب است.
پلی اتیلن کلروسولفونه به خاطر وجود درجه حرارت عملیاتی بالا ( تا دمای ۱۵۰) و مقاومت خوبی که نسبت به روغن دارد، منحصر به فرد است. مانند سایر لاستیکهای کلردار شده، مقاومت پلی ­اتیلن کلروسولفونه در برابر روغن ها با افزایش مقدار کلر در لاستیک، بهبود یافته اما خواصش در درجه حرارت پایین، کاهش می یابد. خواص الکتریکی پلی اتیلن کلروسولفونه برای عایق کاری در ولتاژ پایین و پوشش برای سیم و کابل استفاده می شود. اشتعال پذیری بسیار پایین پلی اتیلن کلروسولفونه موجب شده که به عنوان یک پلیمر عالی برای کابل معدن مورد استفاده قرار گیرد. استحکام خوب و پایداری این لاستیک در هر دو حالت حالت خام و پخت نشده، امکان استفاده از آن را در آسترکردن حوضچه ها و مخازن و سقفها می دهد. بعلاوه شکل ۴ نشان دهنده تاثیر مقدار کلر بر روی خواص این لاستیک است. پلی اتیلن کلروسولفونه دارای مقاومت عالی در برابر مواد شیمیایی، شرایط محیطی، اکسیژن و اوزون است. بعلاوه رنگ پذیری و عدم تغییر رنگ این لاستیک فوق العاده مناسب است. همچنین ترکیبات مختلفی از پلی اتیلن کلروسولفونه موجب به تولید آمیزه هایی با مقاومت سایشی بالا، خواص مکانیکی بالا و عایق الکتریکی مناسب می شود. بعلاوه گونه هایی از هایپالون که دارای ویسکوزیته بالا هستند انواع پرکننده ها و نرم کننده ها را بهتر می پذیرند و فرآیندپذیری آسان تر می شود. ویسکوزیته بالا باعث بوجود آمدن خواص خوب این لاستیک در حالت خام است.
کاربردهای لاستیک پلی اتیلن کلروسولفونه
از این لاستیک در زمینه های زیادی استفاده می شود. مصرف عمده آن در قایق های بادی و بالشتک هوای در هاورکرافت است. از جمله موارد استفاده این لاستیک در انواع شیلنگ های انتقال مواد شیمیایی، انواع روغن ها، پوشش سقف ساختمان ها، بدنه استخرها، درون لوله های انتقال مواد شیمیایی، انواع واشر، لباس های مقاوم به مواد شیمیایی، لباس های مقاوم در برابر نفوذ گازهای خطرناک و غیره است. در ادامه به بررسی چند نمونه از این محصولات پرداخته می شود.
کاربرد لاستیک هایپالون
این لاستیک ها با نام تجاری Hypalonو استاندارد مرجع ASTM D 1418,ISO 1620شناخته میشوند . هایپالون در بسیاری از خواصیت ها نزدیک به نئوپرن است . مقاومت بیشتری در نگهداری رنگ نسبت به نئوپرن دارد . از نظر پایداری در برابر اسیدها، حلالها، اوزون، اکسایش از نئوپرن برتر است.کاربردقطعات لاستیکی این لاستیک بیشتر در مصارف روکش شمع، سیم کویل، روکش پارچه و سیم، روکش سقف، لوله و نقاله انتقال مواد شیمیایی گرم، لباس ضد آتش، شیلنگ های ضد اسید، پوشش داخلی مخازن شیمیایی، واشر ها مورد استفاده قرار میگیرد .
مزایای قطعات لاستیکی هایپالون
مقاوم در برابر اکسیداسیون
مقاوم در برابرازون
مقاوم در برابر هوازدگی
مقاومت سایشی مطلوب
مقاومت در برابر اسید والکل
حفظ رنگ
مقاومت در برابر آب
تاخیر دهندگی اشتعال
مقاومت گرمایی مطلوب
ناتراوایی در برابر گازها
مقاومت در برابر ضربه
مقاومت در برابر رشد برشی
مقاومت در برابر روغن های گیاهی و حیوانی
مقاومت در برابر پارگی
مقاومت در برابر روغن بنزین
مقاومت در برابر حلالهای هیدروکربنی آلیفاتیک
مقاومت شیمیایی ممتاز
مقاومت در برابر بازها
مقاومت در برابر نور خورشید
مقاومت در برابر ترکزایی و خمشی
معایب قطعات لاستیکی هایپالون
انعطاف پذیری محدود در دمای پائین
مانایی فشاری پائین
جهندگی متوسط
مقاومت کم در برابر حلالهای اکسیژن دار
مقاومت کم در برابر هیدروکربن های آروماتیک

لاستیک فلوروسیلیکون FVMQ
فلورو سیلیکون، دربردارنده بسیاری از ویژگی‌های سیلیکون به‌اضافه مقاومت در روغن‌های نفتی و سوخت‌های هیدروکربنی است. استحکام فیزیکی کم در کنار مقاومت سایشی‌ کم و خواص اصطکاکی، فلوروسیلیکون را به کاربردهای آب‌بندی استاتیک محدود کرده است فلوورو سیلیکون‌ها کاربرد عمده‌ای در سیستم‌های سوخت هواپیما دارند.مقاومت عالی به سیالات سیلیکونی روغنها و سوختهای هیدروکربنی، به استثنای بعضی کتونها و استرها
ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی:
فلورو سیلیکون، دربردارنده بسیاری از ویژگی‌های سیلیکون به‌اضافه مقاومت در روغن‌های نفتی و سوخت‌های هیدروکربنی است. استحکام فیزیکی کم در کنار مقاومت سایشی‌ کم و خواص اصطکاکی، فلوروسیلیکون را به کاربردهای آب‌بندی استاتیک محدود کرده است فلوورو سیلیکون‌ها کاربرد عمده‌ای در سیستم‌های سوخت هواپیما دارند.مقاومت عالی به سیالات سیلیکونی روغنها و سوختهای هیدروکربنی، به استثنای بعضی کتونها و استرها.) (آبی،اخرایی،سفید و…)
از سختی ۳۰تا ۸۰ shore A
استحکام کششی: ۲۰۰- ۱۵۰۰ پاسکال
جهندگی (%):۴۸۰-۱۰۰%
مقاومت سایشی: ضعیف
چسبندگی به فلز: خوب
چسبندگی به مواد سخت: نسبتاً خوب تا عالی
مانای فشار: نسبتاً خوب تا خوب
مقاومت در برابر شکستگی: ضعیف تا خوب
مقاومت ضربه ای : ضعیف تا خوب
جهندگی / حرکت ارتجاعی: ضعیف تا نسبتاً خوب
مقاومت پارگی: ضعیف تا خوب
لرزه گیری: خوب
قطعات فلوروسیلیکون جزو قطعات با قیمت بالا نسبت به سیلیکون هستند.

عرضه نسل جدید لئوروفرم با کیفیتی برتر و ماندگاری هرچه بیشتر قطعات لاستیکی صنعتی استفاده میگردد و پس از تولید سطح قطعات را آغشته به لئوروفرم میسازند که این عمل باعث می گردد:
1- پوسیدگی و ترک خوردگی لاستیک در مقابل ازن به تعویق می افتد.
2- سطح قطعه را به طرز شگفت انگیزی براق نگه میدارد.
3- از لحاظ هزینه بسیار مقرون به صرفه تر از لئوفرم های نسل قدیم میباشد.

زنجیر اصلی پلیمر Q یا سیلیکون رابر از هیدرو کربن ها تشکیل نشده ، بلکه از اتم های اکسیژن و سیلیسیوم (SI) تشکیل شده است . این ساختمان خواص بی نظیری را در Q خلق کرده است. مهمترین نوع آن دی متیل سیلوکسان (MQ) و دی متیل فنیل سیلوکسان (PMQ) میباشد، که هر دو شامل مقدار کمی از یک مونومر سوم با گروههای وینیلی هستند.
MQ در سال 1942 به وسیله شرکت های جنرال الکتریک و داوکورنیگ توسعه یافت ودر سال 1945 به صورت تجاری در آمد .